Az interaktivitás

Az interaktivitás napjaink egy kulcsszava. Számos értelmezése közül most kettőt szeretnék kiemelni, melyek véleményem szerint jól körülírják a jelenség lényegét, s iránymutatóak etnográfiai használatában is.

Szűts Zoltán meghatározása szerint az interaktív „kifejezés leginkább a multimédiára használható, ahol egy bizonyos képre vagy szövegre kattintva a közeg válaszol; egy klippel, képpel, vagy a hypertext esetében újabb szöveggel.” (Szűts: A hypertext. [ON-LINE] Kiemelés tőlem.) Szűts a jelenség szintjén ragadja meg az interaktivitást és annak elsődleges közegéből, a számítástechnika világából kiindulva határozza meg. Ebben a megközelítésben az interaktivitás legfontosabb összetevői az interfész – az a felület, amin keresztül a gép, illetve szoftver és az ember, vagy hálózatot feltételezve az ember és ember közötti kommunikáció létrejön – illetve az a virtuális realitás, amivel az interfészen keresztül a felhasználó kapcsolatba lép. Az interaktív folyamatot leginkább az interfész sajátos jellege határozza meg, az a tulajdonsága, hogy egyazon felületen és nem ritkán egyszerre tesz lehetővé szinkronikus – azaz képszerű, az elemeket egy időben, egymás mellett megjelenítő – illetve diakronikus - azaz filmszerű, animált, az elemeket időben eltolva megjelenítő – kommunikációt.

Az interaktivitás kommunikációs oldalát hangsúlyozza, annak sajátos jellegét kiemelve Sheizaf Rafaeli definíciója. Megfogalmazásában az interaktivitás egyfajta érzékenységet jelöl, egy olyan kommunikációs folyamatot, melyben minden egyes üzenet az azt közvetlenül megelőző, illetve a kommunikációs folyamat egészében lezajlott összes megelőző üzenet-cserétől függ. Rafaeli szerint az interaktivitás nem más, mint a kommunikációs üzenetváltások sorozatában megadott távolság kifejezése, ahol minden harmadik (vagy további) üzenet meghatározott mértékben összefüggésben van a korábbi átvitelekre reagáló üzenetekkel.1 Az interaktivitás tehát egy sajátos kommunikációs rendszer.

Jóllehet az interaktivitást korunk egyik kulcsszavaként határoztam meg, az interaktív etnográfia felvetését többnek szánom, mint egy manapság divatos kifejezés beemelését a társadalomtudomány jelzőinek tárába. Ennek oka első sorban az, hogy az interaktivitás jelenségét is többnek gondolom, mint egy technikai divat sajátos kísérőjét.  Első sorban azért, mert azt gondolom, hogy az ok-okozatiság lineáris rendjét fellazító szimultán, interaktív megismerés és gondolkodás egyre erősebben van jelen a hétköznapi cselekvésekben.

Ennek tipikus példája az internetet böngésző felhasználó, aki a hipertextek alkotta hálózat relatív középpontjába helyezkedik, „ahol ő maga határozza meg haladása és tájékozódása irányát, miközben könnyed mozdulattal, egy klikkelés segítségével kitör a lineáris szövegek és az azok sorrendjét diktatórikusan meghatározó szerzők világából. Egere játszva rágja szét a Gutenberg-galaxist és mindazt, ami ennek részét képezi: a szöveg zártságát, önazonosságát és örökkévalónak látszó állandóságát, a belé kódolt narratívákat, egyáltalán: minden narratívát. Az egér fogai között szétmállik minden, ami akár csak távolról is emlékeztetne a definiálható, önazonos fogalmakra kezdve Platón ideáitól és eljutván egészen a modern tudomány szigorú fogalomrendszeréig. (…)” (Mester [On-line]) Ennél azonban sokkal mélyebb változásokra utal Peter Wegner lassan több, mint egy évtizede formálódó új paradigmája, az alapvetően a számítástechnika világában elgondolt interactive computation, interaktív számítás. Ennek lényege az, hogy a számítási művelet alatt a külvilággal történő interakció részt vesz magában a számítási műveletben. A művelet így tehát nyitottá válik, szemben a zárt algoritmikus módszerrel. „A váltást számos tényező idézte elő: a rendszer-architektúra, a szoftvertervezés, az ember-számítógép interfész-technológiák fejlődése, s mindezek fokozatos egymásba integrálódása. Az interaktív modellek a számítástechnika fejlődésének megértését segítő egyesített, fizikára és filozófiára szintén kiterjedő interdiszciplináris, empirikus keretet képeznek. (…) Az interaktív gépek nemcsak az algoritmikus kötöttségektől szabadítják fel a számítástechnikát, hanem konceptuális modellt nyújtanak a szoftvertervezés, az MI ágensek és a valós (fizikai) világ számára is.” 5

Csupán két, szélsőséges példát említettem, ám az interaktív technológiák térhódításának jelenségei, meggyőződésem szerint, talán elég alapot adnak arra, hogy feltételezzük: egy tényleges, az élet minden területét érintő paradigmaváltás tanúi lehetünk. Ha pedig a társadalom, a társadalmi kommunikáció ilyen mértékben alakul át, változik meg, talán nem teljesen haszontalan felvetnünk a kérdést, hogy a társadalom empirikus vizsgálatára kitalált etnográfiának nem volna-e szükséges követnie ezeket a változásokat? Ha az etnográfia interpretív tudomány akar lenni, szüksége van olyan eszközökre, melyek lehetővé teszik a recens társadalmi jelenségek adekvát interpretációját.

        

ie_02

1 „Interactivity as an expression of the extent that in a given series of communication exchanges, any third (or later) transmission (or message) is related to the degree to which previous exchanges referred to even earlier transmissions” (lásd Wikipedia: Interactivity)

2 Agent Portal [ON-LINE:2003.] A paradigma váltás újabb fejleményeihez ld. a Workshop on the Foundations of Interactive Computation címmel 2005 áprilisában megrendezett konferencia dokumentációját a http://www.cse.uconn.edu/finco05/ URL-en, illetve az Interactive Computation szócikket a Wikipediában [/Interactive_computation]