Az interaktivitás
Az
interaktivitás napjaink egy kulcsszava. Számos értelmezése közül most
kettőt szeretnék kiemelni, melyek véleményem szerint jól körülírják a
jelenség lényegét, s iránymutatóak etnográfiai használatában is.
Szűts Zoltán meghatározása szerint az interaktív „kifejezés
leginkább a multimédiára használható, ahol egy bizonyos képre vagy
szövegre kattintva a közeg válaszol; egy klippel, képpel, vagy
a hypertext esetében újabb szöveggel.” (Szűts: A hypertext.
[ON-LINE] Kiemelés tőlem.) Szűts a jelenség szintjén ragadja meg az
interaktivitást és annak elsődleges közegéből, a számítástechnika
világából kiindulva határozza meg. Ebben a megközelítésben az
interaktivitás legfontosabb összetevői az interfész – az a
felület, amin keresztül a gép, illetve szoftver és az ember, vagy
hálózatot feltételezve az ember és ember közötti kommunikáció
létrejön – illetve az a virtuális realitás, amivel az
interfészen keresztül a felhasználó kapcsolatba lép. Az
interaktív folyamatot leginkább az interfész sajátos jellege határozza meg,
az a tulajdonsága, hogy egyazon felületen és nem ritkán egyszerre
tesz lehetővé szinkronikus – azaz képszerű, az
elemeket egy időben, egymás mellett megjelenítő – illetve
diakronikus - azaz filmszerű, animált, az elemeket
időben eltolva megjelenítő – kommunikációt.
Az interaktivitás
kommunikációs oldalát hangsúlyozza, annak sajátos jellegét kiemelve
Sheizaf Rafaeli definíciója. Megfogalmazásában az interaktivitás
egyfajta érzékenységet jelöl, egy olyan kommunikációs folyamatot,
melyben minden egyes üzenet az azt közvetlenül megelőző, illetve a
kommunikációs folyamat egészében lezajlott összes megelőző
üzenet-cserétől függ. Rafaeli szerint az interaktivitás nem más, mint
a kommunikációs üzenetváltások sorozatában megadott távolság
kifejezése, ahol minden harmadik (vagy további) üzenet meghatározott
mértékben összefüggésben van a korábbi átvitelekre reagáló
üzenetekkel.1 Az interaktivitás tehát egy sajátos kommunikációs rendszer.
Jóllehet az interaktivitást korunk egyik kulcsszavaként határoztam meg, az
interaktív etnográfia felvetését többnek szánom, mint egy manapság
divatos kifejezés beemelését a társadalomtudomány jelzőinek tárába.
Ennek oka első sorban az, hogy az interaktivitás jelenségét is többnek gondolom, mint egy technikai divat sajátos kísérőjét. Első sorban azért, mert azt gondolom, hogy az ok-okozatiság lineáris rendjét fellazító szimultán, interaktív
megismerés és gondolkodás egyre erősebben van jelen a hétköznapi
cselekvésekben.
Ennek tipikus példája az internetet böngésző felhasználó, aki a
hipertextek alkotta hálózat relatív középpontjába helyezkedik, „ahol
ő maga határozza meg haladása és tájékozódása irányát, miközben
könnyed mozdulattal, egy klikkelés segítségével kitör a lineáris
szövegek és az azok sorrendjét diktatórikusan meghatározó szerzők
világából. Egere játszva rágja szét a Gutenberg-galaxist és mindazt,
ami ennek részét képezi: a szöveg zártságát, önazonosságát és
örökkévalónak látszó állandóságát, a belé kódolt narratívákat,
egyáltalán: minden narratívát. Az egér fogai között szétmállik
minden, ami akár csak távolról is emlékeztetne a definiálható,
önazonos fogalmakra kezdve Platón ideáitól és eljutván egészen a
modern tudomány szigorú fogalomrendszeréig. (…)” (Mester
[On-line]) Ennél azonban sokkal mélyebb változásokra utal Peter
Wegner lassan több, mint egy évtizede formálódó új paradigmája, az
alapvetően a számítástechnika világában elgondolt interactive
computation, interaktív számítás. Ennek lényege az, hogy a számítási
művelet alatt a külvilággal történő interakció részt vesz magában a
számítási műveletben. A művelet így tehát nyitottá válik, szemben a zárt algoritmikus
módszerrel. „A váltást számos tényező idézte elő: a
rendszer-architektúra, a szoftvertervezés, az ember-számítógép
interfész-technológiák fejlődése, s mindezek fokozatos egymásba
integrálódása. Az interaktív modellek a számítástechnika fejlődésének
megértését segítő egyesített, fizikára és filozófiára szintén
kiterjedő interdiszciplináris, empirikus keretet képeznek. (…)
Az interaktív gépek nemcsak az algoritmikus kötöttségektől
szabadítják fel a számítástechnikát, hanem konceptuális modellt
nyújtanak a szoftvertervezés, az MI ágensek és a valós (fizikai)
világ számára is.” 5
Csupán két, szélsőséges példát említettem, ám az
interaktív technológiák térhódításának jelenségei, meggyőződésem
szerint, talán elég alapot adnak arra, hogy feltételezzük: egy
tényleges, az élet minden területét érintő paradigmaváltás tanúi
lehetünk. Ha pedig a társadalom, a társadalmi kommunikáció ilyen
mértékben alakul át, változik meg, talán nem teljesen haszontalan
felvetnünk a kérdést, hogy a társadalom empirikus vizsgálatára
kitalált etnográfiának nem volna-e szükséges követnie ezeket a
változásokat? Ha az etnográfia interpretív tudomány akar lenni,
szüksége van olyan eszközökre, melyek lehetővé teszik a recens társadalmi
jelenségek adekvát interpretációját.
1 „Interactivity as an expression of the extent that in a given series of communication exchanges, any third (or later) transmission (or message) is related to the degree to which previous exchanges referred to even earlier transmissions” (lásd Wikipedia: Interactivity)
2 Agent Portal [ON-LINE:2003.] A paradigma váltás újabb fejleményeihez ld. a Workshop on the Foundations of Interactive Computation címmel 2005 áprilisában megrendezett konferencia dokumentációját a http://www.cse.uconn.edu/finco05/ URL-en, illetve az Interactive Computation szócikket a Wikipediában [/Interactive_computation]